TRADISI ADAT SUNDA

     TRADISI SUNDA 

Tradisi Sunda nyaeta kabiasaan nu geus biasa atawa lumrah sarta maneuh nu dilakukeun ku masarakat anu aya di wewengkon Sunda. Tradisi Sunda oge sarua hartina jeung adat istiadat Sunda. Kecap adat asalna tina kecap anu aya dina basa Arab nyaeta "adah", anu hartina kira-kira sarua jeung kabiasaan atawa cara.

Kabiasaan atawa tradisi anu geus lumrah atawa biasa sarta maneuh anu dilakukeun ku masarakat di hiji wewengkon, saperti wewengkon Sunda, bisa kapangaruhan oge ku kabiasaan atawa tradisi ti luar. Saperti tradisi Sunda oge geus kapangaruhan, saperti ku tradisi Jawa atawa tradisi daerah nagara lianna, saperti Arab.


ADAT DAN TRADISI BUDAYA SUNDA

1. NGALAMAR
Prah di mana-mana, atawa biasa kapanggih. Kaasup di luar nagri. Samèmèh lalaki jeung awèwè resmi dikawinkeun, sok dimimitian heula ku acara ngalamar. Ngan carana anu teu sarua atawa bèda-bèda tèh. Cara ngalamar urang Amèrika, pasti bèda jeung urang Indonèsia. Nya kitu deui antara urang Jawa Tengah atawa jawa Timur jeung urang Sunda.
            Tempatna Urang Sunda ogè gumantung kana waktu jeung. Cara ngalamar jaman baheula jeung ayeuna, pasti henteu sarua. Nya kitu deui cara ngalamar urang Cianjur jeung urang Banten, èta ogè moal sarua deuih.


TUJUH BULANAN
Tradisi Tujuh Bulanan

Nya èta salametan nu kakandungan tujuh bulan. Biasana nu keur kakandungan dimandian cai tujuh rupa. Lian ti eta sok nyieun rurujakan, rujak bebek. Rujakna tuluy dijual, ari duit jang pameulina ku talawèngkar (sesemplèkan kentèng atawa gagarabah). Engkèna duduitan lading rujak ku nu kakandungan dipiceun ka parapatan jalan. Cenah, lamun rujakna lada, anakna pasti lalaki. Upama semu amis, awewè.

Lian ngarujak bebek, bapana orok nu dikandung ngagambaran dawegan kalapa konèng, buat peso mèncos atawa paku. Biasana gambar wayang arjuna atawa subadra. Kudu dawegan konèng, kumpulan kulit anakna engke koneng.
Dawegan dibeulah dua ku bapana orok nu dikandung. Upama beulahna sarua, pasti anakna kasèp atawa geulis. Munlalaki kembaran Arjuna, upama awèwè kembaran subadra

3. HAJAT LAUT
Pantai Pangandaran merupakan pantai selatan yang membentang dari pesisir selatan Jawa Barat. Konon pantai selatan memiliki penguasa yang sudah dikenal oleh banyak orang yaitu Nyi Roro Kidul. Pertamanya diadakan hajat laut ini adalah perintah untuk memberikan sedekah atau sesajen kepada penguasa pantai selatan yang mana telah memberikan kemakmuran bagi masyarakat Pangandaran yang mana telah mengambil kekayaan yang berada di pantai selatan. Setiap tahun masyarakat Pangandaran mengadakan Acara Hajat Laut sebagai rasa syukur atas kenikmatan yang telah diberikan.

BABARIT

Tradisi Babarit
Tradisi babarit atau ngababaritan yang masih rutin digelar masyarakat desa Karangmalang, tradisi babarit, merupakan sebuah upacara ritual adat peninggalan masyarakat budaya megalitikum yang turun temurun nyaris tak pernah terputus dilaksanakan.
Tradisi babarit yang masih digelar masyarakat Desa Karangmalang, berupa pesta kecil masyarakat dalam satu desa. Pesta kecil dalam prosesi tradisi budaya tersebut, diwarnai dengan kesenian tayuban berupa kolaborasi tabuhan alat musik tradisional, seperti kendang, bonang, saron, gambang, goong, dan kesetan rebab mengiringi lantunan lagu dan tarian klasik khas acara babarit.
Lagu-lagu sunda klasik khas ritual babarit yang biasa dilantunkan, di antaranya berjudul lahir batin, golewang, titipati, silih asih, renggong buyut, goyong-goyong, dan raja pulang. “Semua lagu sunda klasik yang biasa dilantunkan pada acara-acara babarit itu, mengandung makna.
Intinya sebagai nasihat dan penuntun masyarakat untuk selalu bernafsu terhadap sesama manusia dan lingkungan alam.
Pelaksanaan acara babarit, biasa dilaksanakan rutin sekali. Pada umumnya dilaksanakan setelah panen atau menjelang musim tanam pertama padi, juga sebagai hajat sukur bumi, dan dilaksanakan tanda ditunjukkannya masyarakat menggelar hajat pernikahan.

5. MEUNCIT SATO BELA

Tradisi Meuncit Sato Bela
Definisi:
Meuncit Sato Béla  nyaeta sahiji adat nu aya di  Jawa Barat . Naon baé satona mah, rék hayam jago, domba jalu, atawa munding jalu. Tapi, biasana mah mun lain hayam, paling domba atawa embé. Sato nu dipaké, dipeuncit bareng jeung nyunatan budak. Budak sempring disunatan, sato nu dipaké béla gérésél dipeuncit. Tujuannana sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri. Cenah, lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Tujuan:
 Sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri. Cenah, lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Pelaksanaan Waktos:
Waktos dilaksanakeunanna biasana pas aya budak nu keur hajatan disunatan.
Pakakas:
1.        Bedog / peso nu seukeut
2.        Pacul keur ngagali taneuh
3.        Lobang nu geus siap teh keur wadah getih sato nu ngocor
4.        Gedebong cau keur nyarekeun sirah sato nu bade dipeuncit
Tata Cara:
1. Saena nu meuncit nyaeta shohibul kurbanna sorangan, ari mampu mah. Ari teu tiasa, bisa mewakili ku jalmi nu lian, sareng sohibul kurban teh disyariatan keur turut nyaksian.
2. Gunakan pisau yang setajam mungkin. Semakin tajam, semakin baik. Ini berdasarkan hadis dari
Apikna ngagunakeun peso nu seukeut. Makin seukeut eta peso, makin sae. Ieu teh didasarkeun ku hadis ti Syaddad bin Aus radhiallahu 'anhu , ari Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda,   
إن  الله  كتب  الإحسان  على  كل  شىء  فإذا  قتلتم  فأحسنوا  القتلة  وإذا  ذبحتم  فأحسنوا  الذبح  و  ليحد  أحدكم  شفرتهفليرح  ذبيحته
“Sesungguhnya Allah mewajibkan kewajiban ihsan dalam segala hal. Jika kalian membunuh maka bunuhlah dengan ihsan, jika kalian menyembelih, sembelihlah dengan ihsan. Hendaknya kalian mempertajam pisaunya dan menyenangkan sembelihannya. ” (HR. Muslim). 
Ti hadis eta, kedah dipahaman ari keur meuncit sato teh, kudu ngagunakeun peso anu seukeut sangkan sato   nu disembelihna teu kasiksa.
3. Saat ngasah peso dihareupeun sato nu bade di peuncit, kusabab eta bakal nyieun sato nu bade dipeuncit ngarasa sieun sateuacan dipeuncit
4.    Ngahadapkeun sato nu bade di peuncit ka arah kiblat

5. Ngabaringkeun sato diluhur lambung kiri

Ieu teh ngegampilkeun nu motong ngagunakeun leungen kanan jeung nyekel sato di kiri
6. Nincak   suku di beuheung sato

7. Bacaan keur meuncit sato

Sateuacanna meuncit sato, kudu maca basmalah Ieu wajib dilaksanakeun. 
          و  لا  تأكلوا  مما  لم  يذكر  اسم  الله  عليه  وإنه  لفسق ..
Janganlah kamu punya binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan . (QS. Al-An'am: 121).
8. Dianjurkeun maca   takbir (Allahu akbar) sangges maca basmalah
9. Nyebutkeun nami jalmi nu dituju.
Bacaan takbir jeung nyebut nami sohibul kurban hukumna sunnah, teu wajib. Jadi tetep sah ari teu maca takbir jeung nyebut nami sohibul kurban oge.
10. Meuncitna kudu tereh keur ngaringankeun naon nu dialaman ku sato.
11. Pastikeun ari bagian genggerong, kerongkongan, dua urat beuheung (kenca- katuhu) pasti kakeureut.



Syekh Abdul Aziz bin Baz menyebutkan bahwa penyembelihan yang sesuai syariat itu ada tiga keadaan (dinukil dari Salatul Idain karya Syekh Sa'id Al-Qohthoni):  
1.       Kaputusna genggerong, kerongkongan, sareng dua urat   beuheung. Ieu teh kaayaan nu pang alusna. ari kaputus opat hal ieu, maka sembelihananna halal ceuk kabeh ulama.
2.       Kaputusna genggerong, kerongkongan, jeung salah sahiji urat   beuheung. Sembelihanna bener, halal, jeung tiasa di dahar, sangan kaayaan ieu derajatna dihandap kondisi nu kahiji
3.       Kaputusna genggerong   sareng   kerongkongan, teu membuat   dua urat   beuheung. Status sembelihanana sah jeung halal.
12. Sabagian, ulama nganjurkeun isi   nyicingkeun   suku anu kenca   gerak, isi sato leuwih tereh maot.
13.     Teu meunang motongkeun beuheung saacan sato geus maot.
Kabeh ulaman negaskeun, kalakuan saperti ieu hukumna dipikakeheul. Kusabab nambihan rasa nyeri eta sato. Ngulitan sasatoan, ngaleubetkeun ka jero cai panas jeung samacamna oge teu meunang, kecuali sanggeus dipastikeun eta sato the tos maot.

6. NGARUWAT
Setiap tahun petani yang ada di Kabupaten Subang mengadakan ruwatan / hajat bumi dengan tujuan keselamatan dalam dirinya, usahanya, pertaniannya dan lain sebagainya dari serangan orang jahat, dari berbagai penyakit dan hama untuk segala usaha pertaniannya.
Ruwatan adalah budaya masyarakat Jawa pada umumnya, Ruwatan menurut bahasa setempat mengandung arti “ruwat” yang berarti “luwar” atau “leupas” sedangkan “bum” mengandung arti tanah yaitu tempat dimana kita berpijak. Tradisi ritual ini dilakukan untuk melepaskan segala bala dan belenggu dari kutukan bawaan dari tanah (lahan pertanian) sebelum mereka olah. Petani menurut adat setempat melarang dengan tegas jika ada seorang petani yang menggarap lahan sawahnya sebelum diadakannya tradisi ngaruwat bumi dilakukan. Jika ada salah satu petani yang melanggar maka petani tersebut akan celaka. Petani yang mendahului menanam padi sebelum dilaksanakannya acara ruwatan, tanaman padinya biasanya akan terserang hama tikus, burung dan hama-hama yang bersifat merugikan.

Comments

Popular posts from this blog

BASA SUNDA - DONGENG KLS XII

resensi buku